זקי ג׳מאל

מייסד ושותף מנהל, FreshFund, בן 30

אין ספק שהחיים הסטודנטיאליים של זקי ג׳מאל הובילו אותו למסלול שונה משחשב. הוא גדל בירושלים, למד במכון הרטמן והתגייס לגלי צה"ל. אחרי שחרורו החליט שמה שבאמת מעניין אותו זה סיוע הומניטרי בינלאומי. ג'מאל נסע לנפאל יחד עם עמותת תבל בצדק ולאחר רעידת האדמה בהאיטי הוביל את המשלחת הישראלית בשיתוף עם ישראייד. בגיל 23 כבר מונה למנהל הלוגיסטיקה של העמותה ולאחר מכן המשיך לתפקיד מנהל אזור צפון אמריקה בישראייד.

את התואר בכלכלה התנהגותית עשה בהרווארד, ובמהלכו נפגש עם סטודנטים מקורס תכנות – מפגש שהוביל להקמת פלטפורמה אינטרנטית להחלפה וברטר של מוצרי יד שנייה בתוך הקמפוס. הפלטפורמה, שצברה תאוצה בתוך זמן קצר, הפכה לשימושית בקרב חמישית מהסטודנטים בהרווארד ובהמשך אף משכה משקיעים שסייעו להשקתה בברזיל, שם צברה מאות אלפי משתמשים.

ג׳מאל שימש כמנכ"ל החברה עד גיל 28, אז החליט שהוא רוצה להתפתח לכיוונים נוספים וחזר לארץ. תוך זמן קצר התקשר עם משקיעים ויחד עם שותפו הדי גולדשמידט הקים בישראל את FundFresh, קרן להשקעות בחברות בתחילת דרכן, אחרי שזיהו חלל בשוק היזמות בקרב סטודנטים. הקרן גייסה מיליון דולר והקימה צוות אנליסטים, כולם סטודנטים שהוכשרו על ידי החברה. כיום הם בעיצומו של סבב גיוס נוסף.

״אנחנו מובילים אסטרטגיה שמתחילה להעריך את הפוטנציאל הגלום בסטודנטים באוניברסיטאות", אומר ג'מאל. "הרבה מהחברות המצליחות בעולם נוסדו על ידי סטודנטים, למשל פייסבוק, ויש משהו בתקופה הזאת בקמפוס שהוא אופטימלי ליצירת עסקים משגשגים״.

כיום מעסיקה הקרן 25 עובדים ועובדת מתוך הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, הבינתחומי, בצלאל והטכניון. השאיפה של ג'מאל היא לעבוד עם כלל האוניברסיטאות בישראל, לצאת לגיוס נוסף של חמישה מיליון דולר ובהמשך לשכפל את המודל לאוניברסיטאות ברחבי העולם.

בזמן הפנוי הוא מנהל את דאבל ירושלמי – ליגת השש-בש היהודית-ערבית שייסד יחד עם חברים יהודים וערבים, ובה שותפים כבר 6,000 שחקנים מרחבי העולם, מיזם ייחודי שעליו הוזמן להרצות ב-TEDx.