שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אמני אבו טיר

מייסדת וממציאה, בת 28

בגיל 28 אמאני אבו טיר היא ממציאה, מהנדסת ומנכ"לית של חברת הייטק – מבחינתה, מדובר בהתפתחות הכי טבעית עבור מי שכבר בתיכון מכרה את התוכנה הראשונה שלה. היה זה משחק ללימוד מתמטיקה, שאותו המציאה מהמחשב האישי בחדר השינה שלה בשכונת אום טובא שבמזרח ירושלים, שסימן את הנערה כעילוי טכנולוגי. ההמשך היה מהיר – היא נרשמה ללימודי הנדסת מכטרוניקה ובשנתה האחרונה ללימודים תכננה מכשיר ללימוד עצמי של כתב ברייל, המיועד לתלמידים עיוורים. המכשיר – FAMZ שמו – נשלח מהאוניברסיטה לתחרויות בינלאומיות וצבר רצף של זכיות.

היום מחזיקה אמאני בתואר שני במינהל עסקים מהטכניון וכן בסטארט-אפ שהקימה, WAZZA – אפליקציה המחברת בין הורים לגני ילדים ומעבירה להם מידע על הנעשה בגן. אמאני נשואה לאחמד, רופא משערי צדק, ואימא לעלי בן השנתיים. היא ממשיכה לחלום על עתיד טוב יותר: "כשהייתי סטודנטית להנדסה, חשבתי על תלמידים עיוורים ורציתי למצוא משהו שיעזור להם", היא מספרת, "לא היה לי קשר עם עיוורים, אבל חונכתי לעשות שינוי, ומשהו פשוט דחף אותי לשם. התחלתי ללמוד ברייל לבד, בבתי ספר של עיוורים שבהם ביקרתי ובעזרת יוטיוב, והבנתי שהתהליך ארוך מאוד, כי אין להם איך להתאמן בבית. המכשיר שתכננתי מאפשר להם לעשות זאת – הם מרגישים את האות כשהם נוגעים בה, ויש קול שאומר להם במה הם נגעו".

כרגע יש רק שלושה מכשירים כאלה. "ניסיתי להיכנס לייצור מסחרי של המכשיר, אבל זה היה קשה מדי. אשמח שהמכשיר יגיע לעוד ילדים, אבל זה יצטרך לקרות במסגרת עמותה, לא חברה מסחרית. הבנתי שאני צריכה להתמקד בחברה שהקמתי, WAZZA, גם היא מחברת בין שני העולמות שקרובים אלי – טכנולוגיה וחינוך. אנחנו עובדים עם בתי הספר הכי יוקרתיים במזרח ירושלים, אנחנו רוצים להיות המובילים בתחום, הכי טובים במזרח התיכון".