שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

סרן אביב שטרן

רמ”ד רובוטיקה תוך־מבנית במפא”ת, 25

כשחושבים על לוחמה בשטח בנוי, מיד חוששים לגורל החיילים הנמצאים בתוך המבנים הסבוכים. את הסיכון הזה מנסה למנוע סרן אביב שטרן. כשהיא רק בת 25, אחראית שטרן לאתר את הצרכים העולים מתוך מערכת הביטחון, להכיר את הטכנולוגיות שקיימות בשוק האזרחי, ליזום ולהאיץ פיתוח של רובוטים המיועדים לנוע בתוך מבנים ולהחליף את החיילים.

“עכשיו אני מנהלת פרויקט שבמרכזו פיתוח של רובוט שמסוגל גם לרחף וגם להתגלגל”, מגלה שטרן. “זה מגיע מתוך האתגר הפיזי של עקיפת מכשולים, וצרכים נוספים כמו ניצול נכון של צריכת הסוללה. אני מאמינה שתוך כשנה זה כבר יהיה בשטח”. על רבים מהפיתוחים שעליהם היא אחראית לא ניתן להרחיב, אך ניתן לחשוף שבימים אלה היא מקדמת הטמעה במערכת הביטחון של האפשרות לשלוט ברחפנים באמצעות משקפי מציאות מדומה, וכך לסרוק מבנים מבלי לסכן חיי חיילים.

את דרכה למפא”ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון) עשתה שטרן במסגרת העתודה האקדמית של צה”ל. היא אמנם לא מגיעה מעולמות הרובוטיקה (לשטרן תואר ראשון בביולוגיה מאוניברסיטת תל אביב), אך היא יודעת לשלב בתפקידה את הידע שצברה בתחנות שונות בהן עברה.

במסגרת תפקידה הראשון במפא”ת הובילה במערכת הביטחון את תחום מחקר ההתנהגות של בעלי החיים. “אם עד עכשיו היתה תפיסה שכלב נשלח למשימות חיפוש והצלת לכודים רק כשאדם מוביל אותו, אנחנו קידמנו עם פיקוד העורף מחקר שטוען שבני האדם רק מפריעים לכלבים, ובשנתיים האחרונות כלבים מחפשים לבד אחר ניצולים בין הריסות”, היא מדגימה ומספרת כי על פרויקטים מהסוג הזה קיבלה אות הצטיינות מראש מפא”ת, תא”ל (במיל’) דני גולד.

“אני מאוד אוהבת בעלי חיים”, מוסיפה שטרן. “אבל כשבוחנים למשל את חוש הריח המטורף של כלבים, מבינים שבשוק הטכנולוגי אין אף חיישן שמגרד את היכולות הללו”. השילוב הזה, בין ביולוגיה לטכנולוגיה, אולי יכול להסביר את ההסבה המקצועית שעשתה עם כניסתה לשירות קבע כשהחלה לעסוק בפיתוח רובוטים. “בסוף, כשאתה מייצר רובוטים, אתה מנסה לחקות בעלי חיים. לדוגמה, רחפן שעולה במדרגות, או אפילו מוטת הכנפיים של מטוסים דומה מאוד לזו של יונים. יש המון דמיון והמון מאיפה לקחת השראה”.

שטרן היתה חלק מהמחזור הראשון של “She Shark” תכנית העצמת קצינות טכנולוגיות מצטיינות  שהובילה אל”מ טליה גזית, מפקדת ממר”ם בזמנו. “מבחינתי היתה התכנית הזו נקודת מפנה. הבנתי שאני יכולה לעשות הכל, שהגורל שלי נמצא בידיים שלי”, היא מסכמת.